Brief 460 – Trzaskowski i Campus Polska

Kampania wyborcza nabiera rumieńców. W tym tygodniu poznaliśmy hasło Zjednoczonej Prawicy. Po drugiej stronie, na kilku wiecach kampanijnych pojawił się w tym tygodniu Rafał Trzaskowski. Bez wątpienia najważniejszym wydarzeniem politycznym jest Campus Polska, który odbywa się właśnie w Olsztynie.

Brief 460

„Brief 460” to krótsza forma, w której omawiam najważniejsze polityczne wydarzenie tygodnia oraz jego konsekwencje. W tym tygodniu jest to wejście Rafała Trzaskowskiego do kampanii KO oraz Campus Polska.


Barbara Brodzińska-Mirowska – politolożka, adiunkt w Katedrze Komunikacji, Mediów i Dziennikarstwa UMK w Toruniu oraz autorka Podcastu 460.

Interesuje się problematyką szeroko pojętej komunikacji politycznej oraz public relations. Doświadczenie zawodowe zdobywała w sztabach wyborczych kampanii politycznych oraz w public relations.


Transkrypcja

Barbara Brodzińska-Mirowska

Kampania wyborcza nabiera rumieńców. W tym tygodniu poznaliśmy hasło Zjednoczonej Prawicy. Otóż obóz rządzący do tych wyborów pójdzie pod szyldem bezpieczeństwa. Tutaj bez zaskoczenia, jeśli spojrzymy z perspektywy interesu tej opcji politycznej, to w zasadzie bezpieczeństwo wydaje się jedynym takim tematem, który może przynieść jakieś korzyści PiSowi, a jednocześnie niesie za sobą najmniejsze ryzyko, choć oczywiście nie jest wolne od tych ryzyk, w związku z tym, co się ostatnio w kontekście bezpieczeństwa dzieje.

Po drugiej stronie, czyli po stronie partii opozycyjnych, także widać pewne taktyczne ruchy. Otóż na kilku wiecach kampanijnych pojawił się w tym tygodniu Rafał Trzaskowski. To oznacza, że materializuje się ta zapowiedź, że Trzaskowski będzie angażował się w kampanię wyborczą. Dlaczego to ma sens? Zwróćcie uwagę Koalicja Obywatelska jest partią, która nie bije się o 10%, tylko bije się o 30 kilka procent. Jakie to ma konsekwencje? Takie oto, że musi kierować swój elektorat do jak najszerszego, swój przekaz, do jak najszerszej grupy elektoratów. Z czym to się je? Trzeba mieć różnorodną ofertę, dywersyfikować te przekazy, bo oczekiwania tej grupy są różne. A zatem warto by było, żeby tej dywersyfikacji oferty politycznej towarzyszyły również różne twarze polityczne. Zatem zwróćcie uwagę, Donald Tusk robi po jednej stronie pracę, tak? On działa u podstaw. Od wielu miesięcy spotyka się z ludźmi w małych miejscowościach, w mniejszych miastach, trochę większych miastach. Dzięki sojuszowi z AgroUnią mogą też pobić się o ten elektorat wiejski, w jakiejś oczywiście części zorientowany na kwestie przedsiębiorcze i gospodarcze.

Po drugiej stronie jest Rafał Trzaskowski i jego potencjał polityczny. Pamiętacie zapewne, jak dużo głosów zdobył Trzaskowski w wyborach prezydenckich? Jaką rolę może on odegrać w tej kampanii i dlaczego może to być korzystne dla Koalicji Obywatelskiej?

Przede wszystkim Rafał Trzaskowski może budować przekazy do elektoratu wielkomiejskiego. Jest on tutaj bardzo wiarygodny. Jego doświadczenie samorządowe z całą pewnością temu sprzyja.

Dalej, młodszy elektorat. Trzaskowski znakomicie radzi sobie wśród młodych ludzi. Znakomicie nawiązuje z nimi więź, więc tutaj jego potencjał jest z całą pewnością dla Koalicji Obywatelskiej znacznie bardziej możliwy do wykorzystania. Pamiętajmy, że elektorat młodszych wyborców, który zasadniczo nie jest może zbyt liczny, jeżeli spojrzymy całościowo na strukturę elektoratu, ale te wybory są istotne. To jest po pierwsze. Po drugie liczy się bardzo frekwencja i liczy się każdy głos. Dlatego szalenie jest istotne, żeby elektorat młody mobilizować do pójścia i głosowania w tych wyborach. I oczywiście podstawowa rzecz, warto, żeby młodzi mieli swoją reprezentację. I wreszcie trzecia kwestia związana z możliwościami Rafała Trzaskowskiego w tej kampanii. To jest człowiek, który otrzymał w drugiej turze wyborów sporo głosów Lewicy. Jeżeli spojrzymy na listy Koalicji Obywatelskiej, to widzimy, że tam pojawiają się nazwiska kojarzone z lewicą. Zatem tutaj Trzaskowski też może być wiarygodny dla pewnej części elektoratu lewicowego, a pamiętajmy o wynikach badań, które pokazują, że alternatywnym wyborem dla Lewicy jest właśnie Koalicja Obywatelska, więc tutaj też są te zasoby, z których może, które może wykorzystać Rafał Trzaskowski i wzbogacić tę pulę takich wyborczych osiągnięć przez Koalicję Obywatelską.

Bez wątpienia najważniejszym wydarzeniem politycznym, już nie kampanijnym, ale politycznym, jest Campus Polska, który odbywa się właśnie z Olsztyna, zresztą z Olsztyna nagrywam dla was ten odcinek. i tutaj liderem tej inicjatywy, podjętej trzy lata temu, też jest Trzaskowski i Campus Polska można oceniać przez pryzmat krótkoterminowych celów i średnio, i długoterminowych. I na to zwrócę waszą uwagę.

Po pierwsze, cele średnio, krótkoterminowe. Rzeczywiście w tym roku sytuacja jest specyficzna, Campus odbywa się w trakcie kampanii wyborczej. Jest absolutnie restrykcyjny zakaz agitacji wyborczej na campusie. Natomiast oczywiście wyczuwalna jest atmosfera bardzo ciekawa z punktu widzenia takiego obserwatora, tzn. czuć ogromne pozytywne emocje i ta nadzieja, którą wypracowały partie opozycyjne w ostatnich miesiącach, też jest tutaj bardzo mocno wyczuwalna.

Druga kwestia tematy. Jest ogromna różnorodność tematów na campusie, zresztą jak co roku, ale w tym roku widać, na co jest stawiany bardzo duży nacisk. Mam wrażenie, że te tematy mają ogromne znaczenie z punktu widzenia interesu w ogóle rozwoju kraju, dlatego że jest bardzo dużo uwagi poświęconej kwestiom ekologicznym, transformacji zielonej, mediom publicznym, kwestią właśnie środowiskowym, kwestiom związanym z szeroko rozumianą jakością życia. Więc dzieje się tutaj tematycznie bardzo dużo i w krótkoterminowej perspektywie sądzę, że partie polityczne, różne, oczywiście Koalicja Obywatelska jako środowisko inicjujące tego typu inicjatywę, ale też Lewica czy Trzecia Droga, mogą czerpać z tych zasobów, które tutaj powstają, to znaczy z tych dyskusji eksperckich nad różnymi rozwiązaniami, w dalszych swoich komunikatach politycznych. Zatem rzeczywiście w tej średnioterminowej perspektywie widzimy tutaj pewne zasoby, które można potem wykorzystać w swoich przekazach politycznych.

Długoterminowe efekty Campus Polska. To już jest trzecia edycja i z punktu widzenia jakości społeczeństwa obywatelskiego, jakości demokracji, to, że powstaje taka około polityczna inicjatywa, która jest zorientowana na młodych ludzi, jest bardzo dobrym pomysłem. Jest to zrobione w formule bardzo nowoczesnej i młodzież nie tylko uczestniczy w ciekawych panelach i dyskusjach i warsztatach, ale także jest sporo wydarzeń kulturalnych, więc dobry, nowoczesny pomysł na to, w jaki sposób można się orientować na młodego, na młodego obywatela, na młodszą cześć społeczeństwa i socjalizować ich do większej aktywności nie tylko politycznej, ale obywatelskiej.

To oczywiście długoterminowo ma ogromne znaczenie. Ja wiem, że w polityce najbardziej atrakcyjne są te krótkoterminowe perspektywy, ale dla mnie, jako dla badaczki społecznej ta wizja, co można z tego bym powiedziała wycisnąć w takiej dłuższej perspektywie jest również szalenie istotna. Więc jeśli ta idea Campus Polska utrzyma się i będzie kontynuowana w następnych latach, to rzeczywiście myślę, że te profity z takiego zaangażowania młodych ludzi w szeroko rozumiany obszar życia publicznego przyniesie i będzie przynosić korzyści.

No cóż, ja dalej obserwuję to, co się dzieje w kampanii. Będę oczywiście to dla Was analizować i do usłyszenia w kolejnym tygodniu.